BURN-OUT OF OVERSPANNEN?

Even doorbijten. Na het zuur komt vast het zoet. Ken je dat gevoel? Dat je dat paaltje telkens verzet naar een volgend punt op de horizon? Als dit eenmaal klaar is, dán …. heb ik rust/kan ik ontspannen/heb ik weer ruimte in mijn hoofd (streep door wat niet van toepassing is).

Er zijn in het werkveld verschillende definities van wat een burn-out is en waar de grens ligt met overspannenheid. Voor jou als mens is die definitie niet zo belangrijk. Jouw klachten in jouw context is wat telt.

MOGELIJKE KLACHTEN VAN EEN BURN-OUT OF OVERSPANNENHEID

Een burn-out is volksziekte nummer 1 maar laat zich echter moeilijk in een hokje stoppen.

Symptomen vallen vaak een beetje samen; vermoeidheid, onrustige slaap, prikkelbaarheid, niet tegen drukte kunnen, emotionele instabiliteit, piekeren, gejaagd voelen, concentratieproblemen, vergeetachtigheid zijn voorbeelden die je vaak hoort. Verder hebben sommige mensen veel hoofdpijn. Andere hebben juist rugpijn of buikpijn. De een voelt zich minder betrokken bij het werk. De ander juist wel maar heeft minder zelfvertrouwen gekregen. De een blijft prikkels zoeken, de ander sluit zich het liefst af.

WAT TE DOEN BIJ EEN BURN-OUT OF OVERSPANNENHEID

Een burn-out gebeurt je niet zomaar, maar kan iedereen overkomen die niet waakt over zijn eigen grenzen. Kijk maar een om je heen, dit zijn veel mensen. Herken je de klachten op tijd, dan kun je preventief zorgen voor meer vitaliteit en uitval voorkomen.

BURN-OUT PREVENTIE

Voorzorg

Burn-out preventie, oftewel voorzorg, geeft handvatten om het tij te keren. Om te leren omgaan met druk. Stressmanagement is niet alleen het verminderen van acute stress, maar zeker ook de perceptie op stress. Je eigen gedachtes en gevoelens beïnvloeden namelijk je fysieke gesteldheid. Denk aan je spierspanning, verhoogde ademhaling of versnelde hartslag. Het leren herkennen en erkennen van signalen én hiernaar handelen is onderdeel van preventie.

In een maatschappij die veel van ons vraagt, is het daarnaast belangrijk dat goed met jezelf kunt zijn én in relatie tot anderen. We leven nou eenmaal niet alleen. Hoe je dit doet (thuis en op het werk) is wat je onder andere leert in een preventief traject.

HERSTEL VAN EEN BURN-OUT

Ben je qua energie in de rode cijfers belandt en zit je thuis dan is het zaak om jezelf vanuit de kern op te bouwen. Dit vraagt om vanuit de juiste copingstrategie gebeurtenissen verwerken, stress en emoties reguleren, innerlijk conflict behapbaar maken en richting bepalen. Vanuit hier stapsgewijs opbouwen en uitbouwen van vertrouwen en jouw eigen koers leren varen.

NA EEN BURN-OUT

Nazorg

In een nazorgtraject moeten inzichten nog verankerd worden. Je bent in dit geval al bezig met uren op te bouwen en langzaam maar zeker wordt er meer van je gevraagd. Onder druk wordt alles vloeibaar en niet elk hersteltraject leert mensen ankerpunten in zichzelf te vinden voor de juiste zelfzorg op het juiste moment. Onzekerheid of je het wel goed doet, pakken we aan.

TOP